Friday, January 12, 2007

Söka jobb

Jag gled in i bemanningsträsket genom att en polare hade jobbat där ett tag och gav mig ett nummer till sin konsulent. Det är så man brukar få jobb. Man får först fylla i ett idiotiskt formulär och göra en del tester innan man kan söka. Sedan får man träffa en konsulent som frågar en om man ofta är sjuk – vilket jag självklart svarar nej på, och försöker skapa en så bra bild av mig själv som möjligt.

Konsulenten säger till en att de skall kolla efter uppdrag (vilket betyder kortare anställningar), men de säger också till en att man skall söka aktivt på hemsidan. Att man skulle få jobb genom att söka på deras hemsida är skitsnack. De lägger upp rätt få jobb och det är en massa sökningar på dem, eftersom alla som inte har fått komma på intervju också söker. Jag har aldrig träffat någon som har fått jobb så.

Man gör det ofta snarare för att visa sig intresserad och aktiv som sökande, men det viktigaste är att ringa eller maila och tjata på ett fint sätt om att man skall få jobb.

Bemanningsföretagen gör så för att de vill att du skall se det som en gåva att du får jobb, när du egentligen drar ihop pengar åt dem. Du skall vara aktiv och sköta dig på jobbet så att du kan få ett lite bättre uppdrag någon annanstans.

No comments: